Teenslippers, meer heb je niet nodig... - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Karin Dierckx - WaarBenJij.nu Teenslippers, meer heb je niet nodig... - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Karin Dierckx - WaarBenJij.nu

Teenslippers, meer heb je niet nodig...

Door: Karin Dierckx

Blijf op de hoogte en volg Karin

20 Februari 2014 | Thailand, Surat Thani

Hoi allemaal,

Niet te geloven dat er alweer 5 lesdagen geweest zijn. Vandaag is de tweede rustdag van de opleiding. We hebben een paar kleine opdrachten, maar verder gewoon de tijd om te relaxen. En natuurlijk ook de tijd om te lezen wat we deze week allemaal behandeld hebben. We hadden deze week drie avondactiviteiten, dus ’s avonds nalezen schiet er dan wel ’s in. Ik heb mijn slaap hard nodig na zo’n volle en lange dag.

Verleden week zijn we tijdens de rustdag naar Tesco geweest (Ja, zelfs shoppen wordt sensationeel als je een hele week in yogastudio’s doorbrengt), en daarna naar Fishermen’s market. Die markt is natuurlijk toeristenval nummer 1, maar we hebben er heerlijk gegeten met zicht op zee, veel gelachen met z’n allen, en het was ontspannend en leuk om over de markt te struinen.

We hebben deze week in yoga filosofie gesproken over de Yoga Sutras geschreven door Patanjali in ca 150 voor Christus. In de loop daarvan hebben we weer aardig wat Sanskriet vocabulaire geleerd. Jullie kennen ongetwijfeld ahimsa (non-harming) wel als een principe dat ook Mahatma Ghandi hoog in het vaandel had staan.
In anatomie hebben we o.a. de ademhaling beter bekeken, en hoe dat impact heeft op (en geimpacteerd wordt door) onze houding. Ik kan nu zonder moeite het woord sternocleidomastoid spier uitspreken (en ja, ik weet ook nog waar die te vinden is).
In methodologie van het lesgeven hebben we gezien hoe we alle bewegingen van de ruggengraat in elke les moeten verwerken, hoe een goede lesopbouw eruit ziet, welke tegenposes je het best kan doen na welke piekposes, etc.
Dit alles hebben we dan toegepast op onze yin en onze Yang yoga practices, waarin de poses uitgelegd worden met de juist richtlijnen etc.
Het ziet er naar uit dat we vanaf morgen veel meer zelf de praktijk induiken. We gaan oefenen op “mirroring”, dit is in spiegelbeeld lesgeven (aangezien je naar je leerlingen kijkt). Hierna zal je mij dus nooit meer moeten vragen of we links- of rechtsaf moeten, want dat gaat finaal de soep in draaien. We gaan tijdens de practices ook één voor één observeren, zodat we een beter beeld krijgen van hoe divers leerlingen instructies van de docent uitvoeren, en hoe verschillende lichamen een pose er totaal anders doen uitzien. En we beginnen lesvoorbereidingen te maken met zogenaamde ‘pinmen’ - schematische figuurtjes van de poses.
Voor mij blijft de grootste uitdaging nog steeds het onthouden van al het Sanskriet - de namen van alle poses én de yoga filosofie principes. Maar, ik blijf oefenen.
Verder is het hier nog steeds prachtig weer (sorry!): volop zon, 25-30 graden, en een lekkere bries. Na deze maand weet ik echt niet meer hoe ik op schoenen moet lopen!
Groetjes,
Karin

P.S. blijf hersencellen opsturen aub!

  • 20 Februari 2014 - 09:52

    Kris:

    Hey Karin , klinkt allemaal leuk! verdiep je ook maar goed in yoga met nek en rugplroblemen hé , want als ik jou leerling wordt zal je kennis hiervoor van pas komen ;-)
    geniet ervan . grtjs Kris

  • 20 Februari 2014 - 10:22

    Kristien Wuyts:

    Hey Karin, ik voel tot diep in mijn kleinste teen hier in het verre Bevel dat je keihard aan jezelf en aan de toekomst van velen die je zullen volgen aan het werken bent. Blijf maar flink opletten, zodat je ons hier in het kleine België op weg kan helpen om ons lichaam beter te leren voelen en kleine ongemakken de kop in te duwen. Je bent keigoed bezig!!! Veel liefs, Kristien

  • 20 Februari 2014 - 11:42

    Michelle:

    Dat wordt dan lastig als we weer samen op stap gaan.....dat rechts en links.....ik heb geen yogalessen nodig om daar een probleem mee te hebben! :-)
    En dat van die teenslippers....ben nu drie weken thuis en het gaat weer....
    Sterkte en veel plezier weer!!
    XX Michelle

  • 21 Februari 2014 - 21:17

    Christel:

    Hey Karin, zo boeiend allemaal! Kan me best voorstellen dat het af en toe effe doorbijten is maar het lukt je vast en zeker. Spannend hoor om binnenkort met jou bij Jason Crandell les te volgen. Ik zet me wel een paar matjes verder van jou ;-)) Of net niet. Hoef ik maar naar jou te zien om een voorbeeld te hebben. Kijk al uit naar een life-verslag! Liefs, Christel

  • 22 Februari 2014 - 19:05

    Joan Hodselmans:

    Hey Karin,
    Wat een onderneming! Maar alle respect voor de opdracht die jij jezelf hebt gesteld! Los van de zwaarte van het programma denk ik dat je oprecht je horizon aan het verbreden bent.
    Die hersencellen maken inderdaad overuren!
    Maar goed eenmaal het diploma in the pocket ben je weer een ervaring rijker en ook een diploma rijker, zodat jij jezelf weer goed neer kunt zetten. Een vakvrouw ben je!
    Over hersencellen gesproken...... Ik ben na zeker twee weken griep nu pas weer op de been. De verkoudheid hangt nog en voel me nog steeds niet fit. Maar ben wel begonnen met eb chorus. De eerste 3 steps samen met Laura gedaan. Maar ja dan op eigen kracht verder, is soms goed tegen mezelf praten. Ik heb nu de eerste chorus redelijk in mijn voeten. Nu nog de tweede... Ben wel al bij step 6. Volgens mij ben ik al over de helft! Haha ga mezelf toch maar moed inpraten.
    Het is een leuke dans van Eddie Brown.
    Dus we gaan ervoor!
    Wanneer ik je verslag zo lees zal je 'anders' terugkomen. In die zin, anders kijken naar de mensen in je les. Ha! Het begint al met in spiegelbeeld iets voordoen? Of anders naar Voetnoot kijken? Wordt het dan 'noodfood'?
    Maar je bent er bijna toch? Nog een kleine twee weken?
    We zijn benieuwd naar je ervaringen daar en hoe het nu verder gaat met Karin the yogateacher!
    We wensen je nog veel sterkte deze laatste loodjes en een lovely hug from both of us!
    Liefs, Joan en Rob

  • 22 Februari 2014 - 21:47

    Willem:

    Karin, klinkt allemaal erg spannend en interessant. Erg knap van je. Belgie heeft er binnenkort weer een kundige en gemotiveerde yoga instructrice bij. Groetjes vanuit Zeeland.

  • 23 Februari 2014 - 12:20

    Goedelieve Wuyts:

    dag leuke meid (karin)

    hoor dat alles goed verloopt da sankriet l ijkt mij wel best moeilijk om te leren maar het lukt je wel en mijn matje ligt al klaar tegen je terug bent want ik kan da goed gebruiken om niet meer zo gespannen te zijn je kan met een paar oefeningen uitleggen dus je eerste lesgeven komen er al aan ,zeker voor mijn ademhaling ,,,,,,, vlug praten hihih afleren en rustiger worden ,nb de geert heeft mij reuze goed geholpen met de tuin mijn palmbomen zijn er allemaal uit en staan in potten (rozen en azaleas enz) kan en gesleurd dat hij heeft met die grote zware struiken sterke man hooren rijden dat hij kan met zijne aanhangwagen die heeft geen lessen nodig, allee vond hier plezant samen met geert en we hadden geluk met het weer wel geen 25 graden maar toch wel rond de 10 MET ZON ERBIJ ? geniet nog van je vrije dag op je teenslippers hihih en er volle moed morgen er weer tegen aan tot de volgende zeker en groetjes vanuit edegem bij antwerpen nb pootjes van de poezen en xxx

  • 24 Februari 2014 - 09:24

    Patrick:

    Hoi Karin,
    Petje af hoor! Het is duidelijk dat jullie steeds meer "de diepte" in aan het duiken zijn. Daarnaast super om te lezen dat je een leuke groep hebt, waar je in de lessen steun aan hebt en buiten de lessen lekker mee op pad kunt. Groetjes uit het zeeuwse ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Danseres (Tapdans, Jazzdans), Yogini, moeder en echtgenote, levensgenietster, harde werkster.

Actief sinds 30 Jan. 2014
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 4031

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 09 Maart 2014

Yoga Teachter Training and Study Immersion

Landen bezocht: