Eerste dag vrij! - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Karin Dierckx - WaarBenJij.nu Eerste dag vrij! - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Karin Dierckx - WaarBenJij.nu

Eerste dag vrij!

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

14 Februari 2014 | Thailand, Surat Thani

De eerste vijf dagen van de yoga teacher training zitten erop, en het is zwaar, vermoeiend maar vooral geweldig! Ik ben echt zo blij dat ik deze training uitgekozen heb.
Laat ik eerst een beeld geven van een typische dag:
's Morgens om 6:30 (!) uit de veren, de warmte van de nacht eraf douchen (de airco is nogal luidruchtig), en naar het ontbijt. Op dat moment wordt volledige stilte gehouden, tot de les om 7:30 begint. Dan hebben we een yang yoga les van 2,5 uur. Een yang yoga les is een redelijk fysieke les met veel beweging en een aaneensluiting van poses. De les begint met chanting, en een tijdje (5 minuutjes zo ongeveer) stil zitten en de aandacht naar binnen brengen. Dan beginnen we eraan. Het is hier om die tijd al stevig warm, en de anti-slip creme voor handen en voeten komt dan ook goed van pas: poeltjes zweet op de matten. De practice (ander woord voor de praktische yoga les) is vooral voor onszelf, en waar we de poses op de anatomisch correcte manier leren uitvoeren.
Om 10u is er dan pauze, en brunch.
Om 11u starten we met yoga filosofie en geschiedenis. Deze les start meestal met vragen die we hebben over onze practice van die ochtend, gevolgd door de filosofie zelf.
12:30 pauze van 30 minuten, en de kans om nog net wat van de laatste restjes brunch te genieten.
13u gaan we alweer van start met anderhalf uur methodologie van lesgeven. Daar leren we hoe goed een les op te bouwen.
14:30 hebben we dan anderhalf uur echt pauze. Ik heb dan de tijd om even met m'n venke te skypen, en even uit te rusten.
16u beginnen we weer, deze keer met anatomie, die we dan ook toepassen op de yoga asanas (poses). Twee keer in de afgelopen 5 dagen is het tijdsslot van 16u tot 19u ook gebruikt voor een yin yoga practice. Bij yin yoga houden we de poses langer aan vanuit ontspanning, het is meer restoratief, en een andere manier om met het lichaam te werken.
En dus om 19u zit de lesdag erop, tijd voor diner (honger!). Even na achten ben ik dan meestal op de kamer. Ik gebruik te tijd om de was te doen, te douchen uiteraard, en nog een uurtje over lesstof te gaan die we die dag gezien hebben of aan opdrachten te werken die we gekregen hebben.

Jullie lezen het: ik zit hier niet stil. Maar het is oh zo interessant. Simon geeft les, en ondertussen lopen Eija en Cara (de twee assistent docenten) rond om te helpen, te corrigeren, variaties aan te reiken, etc. Dat is echt een perfecte set-up voor een practice. De les loopt door, maar je krijgt ook persoonlijke aandacht waar dat nodig is. Ook de theorie is goed gebracht, er is over nagedacht hoe je yoga geeft met in gedachten een gezond lichaam dat nog een leven gezond moet blijven.
En natuurlijk is het allemaal heel erg veel. Het is vooral moeilijk om al die Sanskriet namen in mijn geheugen te krijgen. En de anatomie is ook niet mis; ik ben echt blij dat ik alle DVDs en boeken op voorhand gelezen heb - dat maakt mijn leven nu een stuk makkelijker. Er is een zee aan informatie. Als ik die zee ga opdrinken ga ik verzuipen, dus ik zwem er maar in. Op enig moment hoop ik erin te gaan drijven, en dan kan het mijn yoga reis ondersteunen. Het moge duidelijk zijn: ik ga hier met een hoop nieuwe kennis, zowel praktisch als theoretisch, vandaan komen.
Onze groep is ook toppie: verschillende karakters, en allemaal erg ondersteunend voor mekaar. We delen een lach en een traan. Er zijn veel verschillende nationaliteiten: een hoop Britten, vier Denen, een Noose, een Nederlandse, twee Fransen, een Japanse, een Thaise, een Ierse, ... Met totaal zijn we met z'n 26en. Ook Rikke, de dame die afgelopen zaterdag nog op intensieve zorgen lag hier op Koh Samui, is er ondertussen bij. Ze doet de praktijk sessies niet mee, maar ik vind het al ongelooflijk dat ze erbij is en er zo goed uitziet na een operatie.
Wat kan ik verder nog delen? Het eten is geweldig lekker (en gezond!). Ik ben zo blij dat mijn lichaam het aankan, en het zelfs fijn vind (geen kniepijn meer). Ik begin te wennen aan de warmte.

Weten jullie wat, ik stop met schrijven nu, anders weet ik volgende keer niet meer wat aan jullie te melden.
Ik ga nog genieten van break day, met zo dadelijk met 8 meiden naar Fischerman's village waar een marktje is dat erg leuk schijnt te zijn. Ik heb vanmorgen al 4 uur gestudeerd, dus ontspannen mag van mezelf.

Groetjes, en tot de volgende keer!

  • 14 Februari 2014 - 11:41

    Willem & Michelle Van Rooyen:

    Oooh, wat ziet die tweede foto er lekker uit!...
    Toen we gingen verhuizen werd gezegd dat Nederland langzamerhand het klimaat van Zuid-Frankrijk zou krijgen. De laatste weken hebben wij juist het kwakkel- en regenweer van NL!!

    Zet 'm op, klinkt fantastisch wat je allemaal doet!

    Liefs,
    Michelle

  • 14 Februari 2014 - 12:59

    Willem:

    Karin, goed te lezen dat de cursus voldoet aan je verwachtingen. Ik val zwaar in het niet met mijn half uur golfles hedenmorgen. Groetjes en een goed vervolg.
    Willem

  • 14 Februari 2014 - 16:44

    Paulinka Schrooten:

    Hai Karin,

    Super dat je het naar je zin hebt! Ja het is heel veel en het heeft lang nodig en veel oefening om te beklijven.
    Je moet blijven studeren en oefenen en dan nog kun je niet alles onthouden.
    Geniet ze!

    xxpaulinka

  • 18 Februari 2014 - 09:24

    Patrick:

    Hoi Karin,
    Schitterend wat je allemaal doet en kunt! Blijf ervan genieten.
    Groetjes, Patrick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Danseres (Tapdans, Jazzdans), Yogini, moeder en echtgenote, levensgenietster, harde werkster.

Actief sinds 30 Jan. 2014
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 4028

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 09 Maart 2014

Yoga Teachter Training and Study Immersion

Landen bezocht: