De laatste loodjes - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Karin Dierckx - WaarBenJij.nu De laatste loodjes - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Karin Dierckx - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes

Door: Karin Dierckx

Blijf op de hoogte en volg Karin

04 Maart 2014 | Thailand, Ko Samui

Niet te geloven, maar de laatste vrije dag is aangebroken. We hebben de laatste 5 lesdagen achter de rug, en ze waren alweer intensiever dan de vorige. We hebben 3 maal lesgegeven: 2* in de Yang les, en 1* in the yin les. Telkens maar 5 minuten, maar het houdt ons goed bezig. De balans vinden tussen te veel informatie geven en niet genoeg is een uitdaging. Wat zijn de essentiële instructies? Wanneer spreek je en wanneer zwijg je? Welke (Engelse) termen kan je gebruiken voor beginnende yoga studenten die misschien niet weten waar je pelvis is.
Gisteren hadden we een ‘kort’ overzicht van alles wat we in anatomie geleerd hebben: 3 uren duurde dat korte overzicht. Het was echt wat we in de zakenwereld kennen als “Death by Powerpoint” …
en vandaag is dus primair een studie-dag. De volgende dagen zien er voor mij als volgt uit:
woensdag:
07:30 - 09:00 Examen Anatomie
10:00 - 13:00 Group yoga teaching assessment - Yang, waarvan ik 30 minuten voor mijn rekening neem
ca 18:00 Evaluatie van ons lessen-plan voor de skiër Barney (een assignment wat we eerder inleverden

donderdag:
07:30 - 09:00 Examen Yoga Filosofie, Sanskriet namen van poses, subtiele anatomie en lesmethodologie
14:00 - 17:00 Group yoga teaching assessment - Yin, waarvan ik 30 minuten voor mijn rekening neem

De lessen die we moeten geven zijn eerlijk verdeeld - we moesten nummers uit een hoge hoed trekken. We moeten wel 8 poses of sequences geven in 30 minuten - wat een ware krachttoer is. Vooral ook omdat het de assumptie is dat je aan beginners les geeft. Bijvoorbeeld: 1 sequence is Surya Namaskar, de zonnegroet. Ik denk dat in een beginners les je daar makkelijk 15-20 minuten mee bezig bent. Maar het helpt je wel om te zoeken naar de essentie van een goede pose: hoe geef je de juiste instructies zodat de leerlingen de pose juist en veilig uitvoeren?

Nog een paar leuke weetjes:
De langste pose naam die ik tot nog toe gevonden heb: Adho Mukha Eka Pada Rajakapotasana (ook gekend als ‘pigeon pose’)
Ja, het is mogelijk om 4 weken lang spierpijn te hebben in je handen - mijn vingers zijn stijf!

Tenslotte:
Ik kijk er reikhalzend naar uit om aan het einde van de opleiding te zijn, om te weten dat ik dit met succes afgerond heb, en vooral om weer naar huis toe te gaan.
Daar tegenover staat dan dat ik eigenlijk niet wil stoppen met leren en het voor mij dus ook nog wel even zou mogen doorgaan. En dit heerlijke weer hier!
Het is fijn geweest om 4 weken lang op 1 ding te kunnen focussen. De rest van mijn leven staat op hold. Dat heeft rust gebracht, en ook de kracht om er vanaf volgende week wel weer mee aan de slag te gaan. Zo voelt het althans.

Venke, dank je dat je achter me staat en me steunt. Onze belletjes waren mijn levenslijn tijdens deze weken! Ik hou ontzettend van je!

Ik hou jullie op de hoogte van de resultaten. Maar in de spirit van “Vairagya” (non-attachment): wat het resultaat ook zal zijn: ik heb zo ontzettend veel geleerd en ben een fantastische ervaring rijker.

Groetjes,

Karin

  • 04 Maart 2014 - 09:08

    Patrick:

    Super, Karin. Super. Heel veel succes in het laatste deel en met de afronding. Respect! Patrick

  • 04 Maart 2014 - 09:55

    Michelle:

    Wauw, wat een ervaring! Ontzettend veel succes met de examens, ik duim!!!!

    Enne......zal wel even heel erg wennen voor je in het drukke Westen...dus geniet toch nog maar volop van de vrije minuutjes!

    Un grand M voor morgen en overmorgen en tot heel gauw op de ijzertjes, verheug me erop weer samen te dansen!!

    Bisous,

    Michelle


  • 04 Maart 2014 - 11:59

    WUYTS GODELIEVE :

    haloa karin,
    je eerst heel veel succes bij je examen, vind het tof dat je ons ook op de hoogte houd in die drukke tijd tussendoor heb mijn oefeningen juist gedaan se nb voor mijn schouder NOG EEN ( bezoekjes aan de kinisist en dan met het ok zijn,,,,bewegen en een goede ademhaling is zeer belangrijk dat heb ik ik goed begrepen ,maar het moeilijkste is de oefenongen op de JUISTE manier uitvoeren,,, genoeg gebrabbelt? MET JAN EN MIJ EN DE POEZEN IS HIER ALLES GROETJES VANUIT EDEGEM XXX

  • 04 Maart 2014 - 19:09

    Christel Vande Velde:

    Veel succes, Karin met de examens deze week! Ik hou de vingers gekruist voor je. Dikke kus! Christel

  • 05 Maart 2014 - 23:35

    Joan Hodselmans:

    Lieve Karin,

    We denken in dit nu wat lente-achtige kikkerland aan je! Een enorme prestatie zet je weer neer.
    Heel veel succes en we hopen dat we je gezond en wel met een mooi diploma als Yoga teacher op zak mogen omhelzen.
    Liefs Rob en Joan

Tags: Yoga, YTT, Simon Low

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Danseres (Tapdans, Jazzdans), Yogini, moeder en echtgenote, levensgenietster, harde werkster.

Actief sinds 30 Jan. 2014
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 4024

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 09 Maart 2014

Yoga Teachter Training and Study Immersion

Landen bezocht: